بیهوشی در جراحی بینی

امروزه یکی از رایج ترین عمل های زیبایی صورت ، جراحی بینی می باشد که اکثرا به بیهوشی نیاز دارند. به همین جهت بسیاری افراد از جراحی و بیهوشی حین جراحی هراس دارند. اگر قصد عمل زیبایی بینی دارید ولی از بیهوشی در جراحی بینی می ترسید ، اطلاعاتی که در این مقاله از سایت دکتر مجید عبدل زاده بهترین جراح بینی تهران به شما ارائه داده می شود ، به شما کمک می کند که بر ترستان غلبه کنید. در این مطلب آنچه در مورد بیهوشی در عمل بینی نیاز است را در اختیار شما می گذاریم.

بیهوشی در جراحی بینی - دکتر عبدل زاده

✨ نکته !!

طبق گفته های دکتر عبدل زاده ، یکی از بهترین جراحان بینی تهران ، بیهوشی عمومی در جراحی بینی مطئمن تر و مناسب تر می باشد. چرا که در طول زمان انجام آن ، متخصص بیهوشی تمامی علائم حیاتی شما را بررسی کرده و تحت نظر دارد.

روش های بیهوشی در جراحی بینی

یکی از قدیمی ترین داروهای بیهوشی هالوتان نام دارد که نسبت به داروهای قبل مانند اتر و غیره بسیار مناسب می باشد. امروزه استفاده از داروهای استنشاقی بیهوشی در رینوپلاستی جدید از حمله دسفلوران و سوولفوران از لحاظ عوارض و اثرات و غیره نسبت به داروهای قبلی بهتر می باشند. معمولا جراحی زیبایی بینی در بازه زمانی بین یک یا یک ساعت و نیم انجام می شود ، از این رو با بیهوشی در جراحی بینی ، جراح می تواند با آرامش ، اقدام به جراحی کردن دماغ متقاضی کند.

بیهوشی در عمل بینی در سه سطح انجام می شود که عبارت است از:

  1. بیهوشی عمومی
  2. بی حسی موضعی
  3. آرام بخش وریدی

بیهوشی عمومی

در این نوع بیهوشی در جراحی بینی ابتدا متخصص بیهوشی ، سوزن پلاستیکی باریک و نرمی توسط سوزن فلزی درون رگ وارد می کند. سپس سوزن فلزی را خارج می کند و لوله پلاستیکی ظریفی که مجهز است به دریچه ای یک طرفه ، داخل رگ باقی می ماند. این دریچه یک طرفه باعث جلوگیری از برگشت مایع تزریقی و بیرون آمدن خون از رگ می شود. برای اینکه درد ناشی از تزریق سوزن به رگ کاهش یابد ، بیمار می تواند یک یا دو ساعت قبل از جراحی ، از کرم بی حس کننده ای که حاوی لیدوکائین است استفاده کند. قبل از جراحی ، در طول جراحی یا بعد از آن ، هر گونه مایعی که بدن نیاز دارد بدون رگ گیری دوباره به بدن مریض تزریق می شود.

داروهای ضد درد ، داروهای بیهوشی ، داروهای آرام بخش ، داروهای شل کننده عضلانی ، سرم ، آنتی بیوتیک و در بعضی مواقع خون ، از جمله مایعاتی می باشند که بسته به علائم حیاتی بدن به وسیله این مجراهای باریک به رگ منتقل می شوند. این لوله پلاستیکی به وسیله نوار چسب ، برای اینکه از رگ بیرون نیاید محکم به پوست چسبیده می شود. قبل از اینکه داروی بیهوشی در جراحی بینی تزریق شود یک ماسک اکسیژن روی دهان و بینی فرد قرار می گیرد تا با تنفس آن ، اکسیژن خون بالا بیاید. چند دقیقه پس از ورود داروی بیهوش به بدن ، کم کم خواب عمیقی با تفاوت نسبت به خواب معمولی افراد را در بر می گیرد.

در خواب طبیعی هر چند هم به اصطلاح خواب اشخاص سنگین باشد اما با هر صدای بلندی ، فرد بیدار می شود و هوشیاری طرف بر می گردد. اما هنگامی که بیمار بی هوش است ، با هیچ صدای بلند و یا ضربه ای هوشیاری اش را به دست نمی آورد و دردی حس نمی کند و این بیهوشی تا زمانی ادامه دارد که داروی بیهوشی در بدن مریض تاثیر دارد. 

بیهوشی در جراحی بینی - دکتر عبدل زاده

بی حسی موضعی

در جراحی های سرپایی عموما از بی حسی موضعی استفاده می شود که به ناحیه خاصی از بدن فرد محدود می باشد اما آیا این نوع بیهوشی در جراحی بینی نیز قابل استفاده است؟ در مواردی جزئی مانند برداشتن جای زخم جراحی و یا موارد دیگر می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد. استفاده بی حسی موضعی در رینوپلاستی امکان پذیر نبوده و سبب سست شدن بدن می شود و به طور کامل مریض به خواب نمی رود.

بیهوشی با آرام بخش وریدی

بیهوشی در جراحی بینی با آرام بخش ، تزریق داروی بیهوشی داخل وریدی سبب به خواب رفتن فرد حین عمل می شود و در کنار آن به جهت کاهش درد از بی حسی موضعی در بینی نیز استفاده می شود. در این نوع ، سطح بیهوشی به شکلی تنظیم می شود که بیمار بدون نیاز به لوله گذاشتن در راه تنفسی ، می تواند نفس بکشد. این روش به دلیل شنیدن صداهایی مانند جابجایی استخوان و صدای چکش سبب ترس ، ناراحتی و همچنین ایجاد تجربه ای بد که از جراحی بینی برای فرد به جای می گذارد ، استفاده نمی شود.

نظر دکتر عبدل زاده در این خصوص این است که بیهوشی هایی که به صورت خواب و یا موضعی هستند زیاد در عمل بینی توصیه نمی شود و بیشتر توسط افرادی انجام می شود که یا مجوز عمل ندارند و یا افراد طماعی هستند که زیاد نمی خواهند پول بیهوشی یا اطاق عمل بدهند. این نوع بیهوشی ها می تواند برای بیمار مشکلات بزرگی را به وجود آورد ، پس به هیچ عنوان نمی توان از آن ها استفاده کرد.

کدام روش مناسب بیهوشی در جراحی بینی می باشد؟

با در نظر گرفتن مضرات و مزایای هر یک از تکنیک های بیهوشی ، یکی انتخاب می شود. ممکن است در برخی از موارد پزشک با دلایل مختلفی ، مانع انتخاب شما شود. اما به طور کلی از آنجایی که عمل زیبایی بینی پیچیده می باشد طبق گفته های بهترین جراح بینی تهران از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

مزایای بیهوشی عمومی در عمل بینی

یکی از مزیت های مهم بیهوشی عمومی کنترل کلیه علائم حیاتی بیمار توسط اتصال به دستگاه می باشد. به همین دلیل متخصص بیهوشی بر فشار خون مریض و ضربان قلب او ، به طور کامل احاطه دارد. با تنظیماتی که روی دستگاه انجام می شود ، با تنظیم فشار خون بیمار ، شرایط مطلوب عمل زیبایی بینی فراهم و ورم بیمار و میزان خونریزی حین جراحی نیز کاهش می یابد.

تفاوت بیهوشی در جراحی بینی عمومی با نیمه بیهوشی

در بیهوشی کامل ، شخص به طور کامل بیهوش بوده و تمام موارد زیر نظر جراح می باشد ، اما در صورتی که فرد نیمه بیهوش می باشد ، متخصص بیهوشی به وسیله رگ ، داروهای خواب آور و ضد اضطراب را تزریق می کند که بیمار دردی حس نمی کند. در این مواقع مریض ممکن است صداهای اطراف را بشنود اما دردی احساس نمی کند و اذیت نمی شود. به طور کلی می توان گفت بیهوشی کامل به دلیل اینکه همه چیز تحت نظر متخصص بیهوشی می باشد بهتر است.

نکات مهم در خصوص بیهوشی در جراحی بینی

  • اگر در جراحی بینی به اقدامات ساده تر و زمان کمتر نیاز باشد به جای بیهوشی در رینوپلاستی از بی حسی موضعی استفاده می شود. با بی حس شدن بیمار توسط آرام بخشی ، به وسیله رگ به بدن مریض تزریق می شود که او را بی حرکت و سست می کند. در نتیجه در زمان کوتاه پزشک بدون هیچ مشکلی شروع به اقدامات لازم می کند.
  • استفاده از بیهوشی در جراحی بینی ، عارضه هایی را در بر دارد که اغلب آن ها نظیر سرگیجه ، تهوع و غیره می باشد که خیلی جدی نیستند.
  • در شرایط خاص و بسیار نادر بیهوشی در عمل بینی به دلیل انتخاب ناصحیح جراح ، اتفاقاتی رخ داده که منجر به مرگ افراد شده اند در صورتی که بیمار هیچ بیماری قبلی نداشته و هیچ علامت نگران کننده و خطرناکی از قبل در ایشان مشاهده نشده است. به همین دلیل دقت در انتخاب پزشک بسیار حائز اهمیت است.
  • در اکثر موارد به دلیل شرایط پیچیده ای که جراحی دارد نیاز به بیهوشی در جراحی بینی است. در این مواقع معمولا مدت زمان جراحی زیاد می باشد. به همین دلیل پزشک از بیهوشی کامل استفاده می کند. در این تکنیک فرد ماده بیهوشی را بو می کند یا توسط رگ هایی در نواحی دست و یا گردن ، به بدن او تزریق می کند.

دکتر مجید عبدل زاده

فوق تخصصی جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی از دانشگاه پاریس 

نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها